FAQ - Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor om hemsidor

Här hittar du svaren på en del vanliga frågor som vi brukar få.

Registrering och inloggning

Jag kan inte logga in, hur gör jag nu?
Jag blir automatiskt inloggad, hur kommer jag in på min andra hemsida?
Jag fick ingen aktiveringskod via e-post när jag registrerade mig, varför?
Hur många hemsidor kan jag registrera?
Hur mycket utrymme får jag?

Om mitt konto

Kan man se mer detaljerad statistik?
Syns min hemsida i sökmotorer, bloggportaler eller i någon katalog?
Kan jag byta användarnamn eller adress till min hemsida?
Kan jag publicera en hemsida anonymt hos er?

Övrigt

Hur arbetar jag med hemsidan via min mobiltelefon?
Hur kan jag tjäna pengar med min hemsida?
Kan ni hjälpa mig att anpassa eller ändra på hemsidan?
Jag har blivit spärrad, kan ni hjälpa mig?
Det finns en hemsida som jag anser är olämplig hos er, kan ni ta bort den?

 

Registrering och inloggning

Jag kan inte logga in, hur gör jag nu?

Du kan logga in via administrationsdelen. Om du är osäker på ditt användarnamn kan du använda hemsideadressen istället, ex. kalle.webber.se. Om du har glömt lösenordet kan du byta ut det genom att använda formuläret längst ner på inloggningssidan. Ett bekräftelsemeddelande kommer då skickas till e-postadressen som är kopplad till kontot.

Om du är säker på att du anger rätt inloggningsuppgifter och fortfarande inte kan logga in så rekommenderar vi att du startar om din dator eller telefon. Du kan också testa att sätta ett nytt lösenord via formuläret längst ner på inloggningssidan och sedan försöka på nytt.

Jag blir automatiskt inloggad, hur kommer jag in på min andra hemsida?

Om du valt att bli automatiskt inloggad så har du inte möjlighet att ange lösenord och användarnamn via vår vanliga inloggningssida. Du kan lösa det på två sätt.

Antingen klickar du på Logga ut längst upp till höger när du är inloggad. Sedan kryssar du bort valet Logga in automatiskt även nästa gång? Eller så går du till den speciella adressen https://admin.webber.se/?f=noauto och loggar in.

Jag fick ingen aktiveringskod via e-post när jag registrerade mig, varför?

Om du inte får någon kod via e-post inom 5 minuter kan du göra ett nytt försök. Om du därefter fortfarande har problem är du välkommen att kontakta oss.

Hur många hemsidor kan jag registrera?

Du får normalt registrera hur många hemsidor du vill.

Hur mycket utrymme får jag?

Det finns ingen utrymmesgräns.

Istället begränsar vi bland annat hur många undersidor du kan skapa och hur många besökare du kan ha per vecka. Med vår betaltjänst (premiumkonto för 245 kr per år) kan du skapa 500 undersidor och ha 50 000 träffar per vecka.

Om mitt konto

Kan man se mer detaljerad statistik?

Alla kunder kan se grundläggande statistik via administrationen (exempelvis antalet träffar). De kunder som har ett premiumkonto kan aktivera de avancerade statistiktjänsterna för att få tillgång till detaljerad statistik och IP-loggar i avdelningen Statistik.

Premiumkunder kan också installera en extern räknare eller statistiktjänst, exempelvis Google Analytics eller W3Counter.

För att installera en extern statistiktjänst går du till avdelningen Inställningar / Valfri HTML-kod. Du placerar HTML-koden du fått från statistiktjänsten i 'Ovanför sidfoten'. Om du får problem hjälper vi dig gärna, skicka i så fall koden till oss och ange ditt användarnamn så installerar vi koden.

Syns min hemsida i sökmotorer, bloggportaler eller i någon katalog?

Ja, din hemsida kommer normalt att synas i alla vanliga sökmotorer (ex. Google och Bing) efter några veckor. Du kan skynda på och förbättra indexeringen genom att uppgradera till ett premiumkonto.

Därutöver rekommenderar vi att du sprider hemsideadressen till dina vänner och bekanta.

Kan jag byta användarnamn eller adress till min hemsida?

Om du har ett premiumkonto kan vi hjälpa dig att byta ut användarnamnet och adressen till din hemsida. Eftersom det innebär en del manuellt arbete för oss så erbjuder vi tyvärr inte tjänsten till gratisanvändarna.

Kan jag publicera en hemsida anonymt hos er?

Du behöver inte ange ditt namn när du registrerar ditt konto hos oss. Så länge din hemsida inte bryter mot någon av våra regler eller någon lag har vi normalt inga synpunkter.

Övrigt

Hur arbetar jag med hemsidan via min mobiltelefon?

Om du har möjlighet att surfa med ditt mobilabonnemang kan du gå in på samma adress som på datorn för att administrera din hemsida, alltså https://admin.webber.se

Dina besökare kan surfa på din hemsida via sina mobiltelefoner. Hemsidan kommer automatiskt att anpassas till mobiltelefonens skärm.

Hur kan jag tjäna pengar med min hemsida?

Du får gärna själv försöka kontakta företag och sälja annonsutrymme på din hemsida. Normalt är det ganska tidskrävande och tekniskt svårt att administrera.

Genom att gå med i ett eller flera annonsnätverk kan du istället snabbt få kontakt med många annonsörer. Annonsnätverket hjälper till och förser dig med de annonser och tekniska koder du skall lägga in på hemsidan. Det är ofta en fördel att du har ett premiumkonto hos oss eftersom de flesta annonsnätverk använder javascript för att visa annonserna på din hemsida.

Här är en lista på några bra svenska annonsnätverk. Ett tips är att gå med i flera olika annonsnätverk.

1. Tradedoubler

Tradedoubler är ett av Sveriges största annonsnätverk. Här hittar du annonser inom de flesta kategorier. Efter du registrerat dig måste du verifiera din webbplats. För att kunna göra det måste du ha ett premiumkonto och lägga in en speciell kod innanför HEAD-taggen på din hemsida (du gör det via avdelningen Inställningar / Valfri HTML-kod).

Tjäna pengar med Tradedoubler

2. Double

Double är ett bra alternativ till Tradedoubler. Double är enkelt att använda och du kommer snabbt igång.

Tjäna pengar med din hemsida!

Kan ni hjälpa mig att anpassa eller ändra på hemsidan?

Ja, vi hjälper dig gärna. Om du har ett premiumkonto kan vi göra enstaka mindre ändringar kostnadsfritt. I annat fall hänvisar vi till vår betaltjänst webbdesign.

Jag har blivit spärrad, kan ni hjälpa mig?

För att se till att vårt system är fritt från spam, virus och missbruk tvingas vi ibland att spärra hela eller delar av nätverk. Spärren försvinner normalt efter någon timme eller i vissa fall efter några dagar.

Vi hanterar varje månad hundratusentals nya meddelanden och miljontals anslutningar. Eftersom avsökningen sker med hjälp av en dator kan det ibland bli fel, vi beklagar om så är fallet. Vi arbetar aktivt för att förbättra och avhjälpa eventuella fel i våra säkerhetsfilter.

Vi låter också våra användare lägga in spärrar för IP-adresser av valfria anledningar under obegränsade perioder. Vi kan tyvärr inte häva en spärr åt dig. Var god försök igen om några dagar istället.

Det finns en hemsida som jag anser är olämplig hos er, kan ni ta bort den?

Tyvärr är svaret oftast nej. Så länge inlägget eller kommentaren inte bryter mot någon av våra regler så raderar vi inte det. Istället kan du kontakta ägaren till hemsidan och förklara varför du tycker att inlägget eller kommentaren skall tas bort. Vi kan varken lämna ut kontaktuppgifter eller vidareskicka brev till ägaren.

Om du anser att ägaren till hemsidan gör sig skyldig till ett brott bör du anmäla det till polisen. Om vi får in en förfrågan från polisen om en kund till oss så samarbetar vi.

 

© 2014-2017 webber.se - Internetservice AB | Privacy Policy | Avtalstext